صنعت خودرو در ایران را نمیتواند صنعتی پیشینه دار تصورکرد اما ورود اولین ماشین و استفاده از ماشین را میتواند از تصاویر و عکس هایی که در دسترس هست با قدمتی تقریبا قدیمی دانست اما واقعا اولین کسی که ماشین را وارد ایران کرد چه کسی بود و از کدام کمپانی و.. اگر به فیلمها و تصاویری که از سالیان گذشته باقی مانده نگاهی بیندازیم می بینم ماشین ها با کلسکه ها در خیابانهای ایران بخصوص تهران در حال گذر هستند .
اولین ماشین کی و توسط چه کسی وارد ایران شد
برای پاسخ به این سوتال نمیتوان دقیق چیزی را عنوان کرد فقط در تاریخ ایران و بخصوص معتبرترین روایت از جعفر شهری در کتاب تاریخ تهران مطرح شده به این شرح که اولین بار مظفرالدین شاه در بازگشت از سفر اروپا دو اتومبیل با رانندههایشان را همراه خود به ایران آورد..
در مورد مارک ماشین و اینکه چه مدلی بود نظریات مختلفی هست عده ای میگویند فورد کروکی کلاچی با تایرهای توپُر و در بعضی دیگر دو مدل از رنوی فرانسه در هر صورت مظفر الدین شاه توانست تاریخ ورود اتومبیل به ایران را به نام خود ثبت کند
اینطور که به نظر میرسد ورود اولین اتومبیل به ایران باعث شد که تا سال ۱۲۸۹ استفاده از اتومبیل شخصی بین سفرای دیگر کشورها در ایران، تجار و افراد سرشناس و دولتمردان رایج شود
کالسکه های دودی
در بین مردم رایج شد که به اولین ماشینها کالسکه های دودی گفته شود یعنی کارایی و تصور همان کالسه بود در تاریخ آمده که اولین ماشنها را ماشین لاری و ذور سیمی میگفتند تو نوع ماشینی که کاربردهای متفاوتی داشتند مثلا ماشین دور سیمی بیشتر برای حمل بار و مسافر استفاده میشود.
در سال 1300 لوکس ترین وسیله ماشین بود نه بخاطر اینکه واردات محدود بود بلکه بخاطر اینکه واردات خودرو گران تمام میشود و اکثریت جامعه نمی توانستند ماشین خریداری کنند همین نیاز به خودرو باعث شد کارخانهی صنعتی ایران ناسیونال در ایران افتتاح شود این سرکت تحت لیسانس شرکت کمپانی تالبوت در انگلستان بود و این اتفاق در سال 1340 رخ داد و برادران خیامی مالک شرکت بودند .
اولین محصول این شرکت یک محصول شبیه می نی بوس یود ولی بهد درسال 1346 پیکان تولید شد و تا سال 1356 تولید پیکان در فرمهای معمولی جوانان و لوکس ادامه داشت .
دومین کارخانهی خودروسازی ایران «سایپا» بود که در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد. اولین خودروی تولیدی سایپا نیز ژیان بود که با مشارکت سیتروئن فرانسه تولید میشد. ژیان مهاری، ژیان پیکاپ، رنو ۵ و رنو ۲ خودروهایی بودند که توسط سایپا تا سال ۵۶ تولید شدند.
این مطلب ادامه دارد
ماشین ها قدیمی ایران
گروه تخصصی خدمات شیشه اتومبیل نوین وارد کننده انواع شیشه های برند های اروپایی – چینی – کره ای- ژاپنی و ایرانی – تعویض و ترمیم شیشه اتومبیل – خدمات سانروف و آینه و برف پاکن و.. با ما در تماس باشید